Trafik Sinyal Lambalarında Yanıltıcı Sinyal Sınıfı (Fantom Etkisi)
Trafik lambalarının çalışma prensibinde temel hedef içerisindeki ışık kaynağından çıkan ışığı maksimum verimle sürücü ve yayalara ulaştırmak iken; üzerine gelen güneş ışığı gibi yanıltıcı ışıkları da, ışık dağıtım bölgesinin dışarısına yansıtmaktır. Sinyal vericiler dizayn edilirken bu etkilere göre dizayn edilir.
Fantom sinyal kelime anlamı olarak "hayalet işaret" anlamına gelmektedir. Yani olmayan bir ışık sinyalinin varmış gibi algılanmasıdır. Trafik ışıkları, güneş ışığı altında çalışırken; güneş ışınları sinyal lambası üzerinde yanıltıcı bir etki oluşturur. Seviye olarak ne kadar az fantom sinyali oluşuyorsa trafik lambası o kadar başarılıdır bu etkiye karşı. Yanıltıcı sinyal sınıfı Is/Iph oranı ile ölçülür. Is, sinyal lambası içerisindeki ışık kaynağından dışa yayılan ışık şiddetini ifade ederken; Iph sinyal lambası üzerine düşen güneş ışığının geri yansımasıyla oluşturduğu yine dışa yayılan ışık şiddetidir. İçeriden çıkan kaynak ışığı güneş ışığının yansımasını ne kadar bastırabiliyorsa performans olarak o kadar iyidir. Is/Iph oranı 16'dan büyük ise yanıltıcı sinyal sınıf seviyesi 5'tir ve bu en iyi değerdir. Türkiye'de Karayolları Genel Müdürlüğü bu değerin en az 3 olmasını şartnamelerinde istemektedir.
Fantom sinyal etkisini düşürmek için alternatif olarak da sinyal vericinin ön lensinin Gri-Şeffaf olarak imal edilmesi de bir yöntemdir. Gri cama güneş ışığı düştüğünde renkli bir yanıltıcı ışık oluşturamamaktadır fakat gri lensler-camlar, kaynak ışığı şiddetini(Is) absorbe ederek düşürmektedir. Bu tarz gri-şeffaf sinyal lambaları çok yoğun güneş ışığı altında çalışan bölgelerde tavsiye edilmektedir. Daha düşük güneş ışığına maruz bölgelerde ise renkli lensli sinyal vericiler tavsiye edilmektedir.