Trafik Sinyal Lambalarında Yanıltıcı Sinyal Sınıfı (Fantom Etkisi)
2018 Eylül 17

Trafik Sinyal Lambalarında Yanıltıcı Sinyal Sınıfı (Fantom Etkisi)

  • Trafik lambalarının çalışma prensibinde temel hedef içerisindeki ışık kaynağından çıkan ışığı maksimum verimle sürücü ve yayalara ulaştırmak iken; üzerine gelen güneş ışığı gibi yanıltıcı ışıkları da, ışık dağıtım bölgesinin dışarısına yansıtmaktır. Sinyal vericiler dizayn edilirken bu etkilere göre dizayn edilir. 
  • Fantom sinyal kelime anlamı olarak "hayalet işaret" anlamına gelmektedir. Yani olmayan bir ışık sinyalinin varmış gibi algılanmasıdır. Trafik ışıkları, güneş ışığı altında çalışırken; güneş ışınları sinyal lambası üzerinde yanıltıcı bir etki oluşturur. Seviye olarak ne kadar az fantom sinyali oluşuyorsa trafik lambası o kadar başarılıdır bu etkiye karşı. Yanıltıcı sinyal sınıfı Is/Iph oranı ile ölçülür. Is, sinyal lambası içerisindeki ışık kaynağından dışa yayılan ışık şiddetini ifade ederken; Iph sinyal lambası üzerine düşen güneş ışığının geri yansımasıyla oluşturduğu yine dışa yayılan ışık şiddetidir. İçeriden çıkan kaynak ışığı güneş ışığının yansımasını ne kadar bastırabiliyorsa performans olarak o kadar iyidir. Is/Iph oranı 16'dan büyük ise yanıltıcı sinyal sınıf seviyesi 5'tir ve bu en iyi değerdir. Türkiye'de Karayolları Genel Müdürlüğü bu değerin en az 3 olmasını şartnamelerinde istemektedir.
  • Fantom sinyal etkisini düşürmek için alternatif olarak da sinyal vericinin ön lensinin Gri-Şeffaf olarak imal edilmesi de bir yöntemdir. Gri cama güneş ışığı düştüğünde renkli bir yanıltıcı ışık oluşturamamaktadır fakat gri lensler-camlar, kaynak ışığı şiddetini(Is) absorbe ederek düşürmektedir. Bu tarz gri-şeffaf sinyal lambaları çok yoğun güneş ışığı altında çalışan bölgelerde tavsiye edilmektedir. Daha düşük güneş ışığına maruz bölgelerde ise renkli lensli sinyal vericiler tavsiye edilmektedir.

Ürün Galerisi Bulunmamaktadır.
Video Bulunmamaktadır.